http://www.flickr.com/photos/yukop/8095616182/

Accessibilitat web als museus: idees per a arribar a tothom.

A més del deure social i moral que comporta, el fet d’aplicar una correcta accessibilitat en el web de qualsevol museu pot suposar un increment del 10-20% del volum de visitants potencials. A més, pot ajudar a millorar-ne el posicionament i la usabilitat: tot plegat permet, a llarg termini, aconseguir un certificat d’accessibilitat W3C que n’acredita el grau d’accessibilitat (A, AA o AAA).

Però, qui són aquests possibles visitants? No només persones amb discapacitat, sinó que tots, abans o després, en major o menor mesura, tindrem algun tipus de disminució visual, auditiva o física: tant en una situació poc usual (accident, embaràs, etc.) com amb el pas del temps, i més si tenim en compte que la societat serà cada vegada més envellida.

Per aquests motius, i després de conèixer el panorama global en què viu l’accessibilitat als museus avui en dia en les “Jornades de Comunicació 3.0 i accessibilitat total del Museu Marítim de Barcelona, presentem algunes consideracions que poden resultar útils a l’hora de millorar l’accessibilitat:

  • La construcció d’una arquitectura correcta i fàcil de seguir.
  • La compatibilitat amb tots els navegadors, dispositius mòbils i altres TIC.
  • Un contrast adequat entre el fons i les imatges/textos, de manera que siguin fàcils de llegir.
  • Són ben útils les visites virtuals a les sales dels museus.
  • Finalment, resulta fonamental oferir textos alternatius d’imatges, vídeos i enllaços a través del codi font: el portal de l’ONCE n’és el millor exemple.

En bona part dels portals museístics no es donen aquestes característiques, i és difícil de trobar-ne d’accessibles: el Museu del Prado i la Tate Modern són exemples de “bona conducta”, mentre que el Louvre o el MACBA presenten bastants errors d’accessibilitat.

Per últim, és important esmentar el fet que la major part de Xarxes socials són difícilment accessibles: només LinkedIn i Flickr ho són mínimament. Sembla que no només els museus hauran de replantejar-se arribar a aquests públic, sinó que cada vegada més és necessària una conscienciació global en tots els àmbits.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s