Comunicació cultural “low cost”?

En els darrers anys, les noves possibilitats que ofereixen Internet i les xarxes socials, unides a l’abaratiment generalitzat de dispositius mòbils i altres aparells tecnològics, han fet possible que moltes institucions museístiques i culturals en general hagin pogut dur a terme una comunicació externa ben eficient.

Ara bé, al voltant d’aquest comunicació més econòmica i accessible, es plantegen dues gran qüestions:

Es pot arribar a comunicar de forma gratuïta?

La resposta és un rotund sí. Aquesta és la recepta:

  1. PLATAFORMA WEBWordPress, blogger, bligoo i altres plataformes de l’estil ens proporcionen dissenys de blocs i web de manera gratuïta i amb formats ben interessants; per només 13€ l’any un domini; per 70€, es poden personalitzar plantilles, codi font, colors i tipografies.
  2. TRADUCCIÓ COL·LABORATIVA EN LÍNIA: si a aquesta plataforma web i afegim els continguts desenvolupats a través de Viquipèdia i la traducció que fan els seus membres de manera voluntària i col·laborativa, apareixerem en les primeres posicions dels motors de cerca i en diferents idiomes.
  3. XARXES SOCIALS: Facebook i Twitter com a canals de difusió d’informacions, Flickr i Pinterest com a repositori d’imatges, Youtube i Vimeo per a proporcionar un canal de vídeos corporatius, ISSUU com a espai per a les publicacions, Slideshare per a compartir presentacions i Storify per a resumir-ho tot plegat en esdeveniments determinats.
  4. RECURSOS I EINES 2.0.: si volem monitoritzar els resultats obtinguts a les xarxes cal pensar en Hootsuite, TweetDeck, SocialBro, Crowdbooster o Klout; per a donar un pessic de creativitat, Wordle i Easel.ly ens donaran un cop de mà.
  5. NEWSLETTER: per poder arribar a tothom i fidelitzar als nostres usuaris, res millor que elaborar un atractiu butlletí amb NewsLee o MailChimp; si utilitzeu el segon, només haureu de pagar en el cas de superar els 500 contactes.

Carter França XIX

 S’ha de dur a terme exclusivament aquesta comunicació sense cap cost?

Durant les jornades sobre “La Web Social: noves possibilitats per a les institucions culturals” al mNACTEC, el discurs d’Evandro Olvieira va girar entorn a una idea bàsica: per a un museu, obrir un compte a Facebook o Twitter és totalment gratuït i, publicar o compartir informacions, relativament senzill; però això no vol dir que no s’hi hagin d’invertir recursos econòmics i humans.

Per tant, la recepta que acabem de mostrar és ideal, a priori, per a aquelles institucions més petites i un equip humà reduït. En el cas del museus amb major capacitat econòmica i de recursos, però, és necessari invertir temps i diners en un community manager, en versions avançades d’eines i recursos 2.0. i en el foment de viquimaratons, entre d’altres.

A hores d’ara són molt pocs els museus catalans o de l’estat espanyol que han entès que aquesta inversió monetària, conceptual i personal és totalment necessària. És per això que, avui en dia, són molts els “pecats” que es produeixen a les xarxes, tal com apuntàvem en entrades anteriors.

Advertisements

4 thoughts on “Comunicació cultural “low cost”?

  1. Un post molt interessant, com de costum. No sé si realment la presència a les xarxes és 100% gratuïta, perquè algu la ha de realitzar, però si que és cert que per molt poc cost es pot tenir una gran presència.

    Un bon recull d’eines per a millorar la presència a internet. En prendré bona nota perquè a Postexcavatòrix li falta una mica de presència encara. 🙂

    • Moltes gràcies Oriol. Doncs bé, la presència a les xarxes no és 100% gratuïta, és clar, sempre hi ha algú que s’ha d’encarregar. Però sí que és veritat que el cost d’obrir un Twitter o Facebook vers el cost de la contractació de publicitat i difusió a través de la premsa escrita, de la televisió, etc. és el que realment ha canviat substancialment en els darrers anys.

      Espero que pugui ser útil per a Postexcavatòrix! Et recomano, per a millorar el bloc si vols, el bloc de “Betes i clicks”: http://betesiclicks.com/curs-vull-ser-blogger/

  2. Gràcies Martí per la teva aportació! Efectivament, és molt fàcil donar-se d’alta en qualsevol xarxa social, fins i tot temptador. Això sí, fer-ho bé, de manera planificada i amb sentit comú és el més difícil: un dia publicaré una llista negra dels museus que abusen d’aquestes eines online!

    Allò que sobta més de tot plegat és el fet que els museus disposen fàcilment d’una quantitat ingent de continguts (imatges procedents de l’àrea de conservació, reportatges audiovisuals, textos, curiositats, anècdotes, etc.), als quals només cal donar forma, aplicar-hi originalitat i difondre’ls a través del canal adequat.

    Esperem que en els propers temps entenguin i, sobretot, apostin per la figura del community manager! El mNACTEC ja ho ha fet! ; ) http://linkd.in/WlQgL3

  3. Hola Dani!
    Jo remarcaria una advertència que he sentit sovint, adreçada especialment als responsables d’institucions amb un personal limitat: la presència a les xarxes i la comunicació on-line s’han de fonamentar en una estratègia ben planificada. I això requereix temps i, sobretot, mantenir una línia d’actuació que tingui continuïtat i mantingui la coherència. I tot això, encara que no tingui cost econòmic, sí que té, com tu bé dius, un cost en hores, en temps. Per tant, l’advertència seria: No utilitzeu totes les eines de comunicació digital, encara que siguin gratuïtes, només per ser a tot arreu i per guanyar visibilitat tant sí com no: al final, si ets en una xarxa social però hi ets malament, sense actualitzar ni utilitzar-la bé, això té un cost en imatge i tampoc se’n treu cap profit. Per tant, val més utilitzar només els recursos que podem gestionar bé que no pas utilitzar-los tots sense ordre ni control. Bé, de fet, el que he dit és el que tu mateix expliques molt bé en el magnífic post sobre els 7 pecats capitals.

    Moltes felicitats pel post: clar, ben argumentat i concís! Tu sí que ens saps, d’anar al gra ;). I, com sempre, cites recursos i plataformes de les quals no havia sentit a esmentar ni el nom!!! O sigui que felicitats per mantenir-te tant al dia en aquest camp!

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s