L’experiència de gaudir Gaudí

Els Güell, el modernisme, el trencadís; la Pedrera i el treball de la forja. La inspiració en la natura, la Sagrada Família. Aquests i molts altres conceptes associats a la figura de Gaudí semblen venir de sèrie en l’ADN de molts catalans, a la vegada que resulten una constant en les visites dels milers de turistes i viatgers que arriben al nostre país cada any. Ara bé, com podem reformular aquesta temàtica repetida constantment? Quins camins es poden seguir per arribar al públic sense arribar a atabalar-lo per excés d’informació? Al número 41 del carrer Larrard, el Gaudí Experiència sembla haver trobat una fórmula còmoda i atractiva.

D’una banda còmoda perquè proporciona refugi als turistes que fugen de possibles plugims puntuals o del sufocant calor estival. Per amenitzar aquesta pausa, tres grans pantalles, envoltades de souvenirs gaudinians, ens demanen a crits que les toquem, que juguem i que aprofundim en l’obra i inspiració de l’arquitecte. I, a més, de manera multi tàctil i gratuïta. I un gran detall per a les famílies: les tres pantalles carregades de jocs sobre Gaudí per als més petits, tot un exemple de gamificació a tenir en compte.

De l’altra, atractiva per les fórmules emprades: les pantalles tàctils i, en especial, la gran aposta audiovisual 4D. Breus però intensos, aquests 10 minuts de filmacions, efectes visuals, sonors i sensorials ens ajuden a endinsar-nos en la cosmovisió de Gaudí, mentre passegem per la Barcelona de finals del XIX. Realment espectacular i suggeridora, tot i que l’espectador pot endur-se només una idea parcial de l’aspecte de ciutat comtal de tombant de segle i dels elements inspiradors de Gaudí.

L’espai físic, a més, es combina amb una estratègia online exemplar: campanyes engrescadores a Twitter i Facebook, com el concurs #RetoGaudívídeos espectaculars en el canal YouTube que ajuden a potenciar el 4D i un blog que ajuda a dinamitzar els continguts i donar visibilitat a les novetats del G Experiència. Per últim, pot sorprendre la utilització d’un perfil a Google+, però tot i tractar-se d’una xarxa social amb pocs adeptes, el fet de ser-hi present pot donar un millor posicionament.

.

Així doncs, aquesta parada a mitja pujada del carrer Larrard pot suposar una molt bona experiència sensorial com a punt de partida abans de passejar pel Park Güell o qualsevol dels monuments que l’arquitecte ens ha deixat en herència. Això sí: el visitant, motivat per l’experiència 4D i tàctil, segurament tindrà ganes de més, i haurà de cercar altres espais que complementin el coneixement sobre l’artista, com ara la visita a la casa del guarda del mateix Park o d’altres espais gaudinians d’arreu del país, com Pedrera o el Gaudí Centre de Reus, que vam tractar anteriorment dins de la Ruta del Paisatge dels Genis.

Advertisements

22 thoughts on “L’experiència de gaudir Gaudí

  1. Retroenllaç: FENT UN CAFÈ AL GAUDÍ EXPERIÈNCIA | CARMΣMIX l'estraperlista

  2. Per contribuir a l’interessant debat que heu començat voldria compartir amb vosaltres les meves reflexions. Penso que el Gaudí Experience (GE) no es pot valorar com un equipament cultural doncs entenc que és una altre cosa més propera al món de l’espectacle i del comerç. Com botiga presenta un plantejament novedós que és aprofitar l’espai de venda per a introduir-hi continguts culturals (presentats certament de manera molt atractiva).
    D’altra banda, tot i que la meva primera impressió va ser que el GE s’estava aprofitant de la deixadesa de l’administració a l’hora de gestionar eficaçment el Park Güell, ara penso que no és així, que els promotors del GE no tenen intenció de competir amb el Park sinó que han proposat una oferta lúdica que serà complementària amb el que ara s’estigui coient o amb el que es pugui coure en el futur. Una abraçada a tots.

    • Manel, tota la raó. Una mica és la idea que desenvolupava en el post: “és una experiència sensorial que funciona com a punt de partida”, que necessitarà ser completada amb altres equipaments. Ja estic pensant en el proper post sobre la cosmovisió gaudiniana a Catalunya! Gràcies per la teva aportació.

      • Bon dia Daniel i gràcies a tu per obrir debats interessants. El tema patrimoni gaudinià a mi em produeix el mateix efecte que a un brau un “capote”, m’hi tiro de cap. Respecte a la puntualització que em fas, et dic el mateix que li comentava fa un moment al Santos, no crec que els promotors del GE el considerin com un punt de partida sinó com un producte que té sentit en ell mateix. No cobreix cap defícit de l’administració ni es planteixa com un complement del Park Güell, sinó que aprofita l’immens fluxe de gent que genera el Park. Espero el nou post sobre la cosmovisió, segur que donarà per molt. Una abraçada.

    • Manel, si creus que aquest equipament és una botiga m’imagino que segurament també estaràs d’acord en donar la mateixa categoria als molts centres d’interpretació que van proliferar durant anys per terres espanyoles, oi? He vist alguns i certament són semblants al GE.
      El teu comentari demostra que lamentablement tinc raó pel que fa a la sala de les pantalles tàctils i el merchandising. Si tu penses això no vull ni imaginar-me que pensarà gent més aviat conservadora pel que fa a temes de cultura, apocalíptics que diria l’Umberto Eco.
      I efectivament, els promotors han actuat de manera molt intel·ligent, aprofitant un recurs totalment abandonat per l’administració. D’això se’n diu iniciativa empresarial.

      • Bon dia Santos, certament el GE és molt més interessant que molts, potser la majoria, dels Centres d’Interpretació que s’han fet al país els darrers anys, dels quals en tinc, en general, una opinió força negativa, inclosos alguns en els que jo mateix he participat en la seva creació (no tots, d’algun estic força orgullós!). Al dir que el GE era una botiga no volia donar la impressió de que això em semblés malament doncs em va agradar força la visita. De fet l’única pega és que els 10 min de l’espectacle 4D em van semblar poc com al Daniel.
        El que té d’interessant per a mi el GE és que ens ensenya com generar riquesa i crear ocupació fent servir el patrimoni com a base, però el que el distingeix dels centres d’interpretació és la intenció.
        Podríem considerar el GE com un centre d’interpretació? No dic que no des d’un punt de vista conceptual, però no crec que aquesta fos la intenció dels promotors, per això no el jutjo com un espai patrimonial (en aquest cas li trovaria contradiccions com les que tu assenyales i amb les que estic d’acord) sinó com un magnífic espectacle creat sobre una interpretació lliure de la figura de Gaudí que aprofita de manera intel·ligent el milionari nombre de visitants que té el Park Güell.
        Per cert, m’ha agradat la teva referència a un dels meus gurús. Sempre he sentit debilitat pels apocalíptics de l’Eco però em temo que la vida i la professió m’han posat del costat dels integrats. Una abraçada!

        • Manel, com va dir el nostre gurú, ni apocalíptics ni integrats, millor crítics vers aquests nous fenòmens que permeten noves formes d’aproximar la gent al nostre patrimoni cultural (jo, per història personal també sóc en principi integrat, tot i que crec fonamental conèixer l’opinió d’alguns apocalíptics – recomano la lectura de La civilización del espectáculo de Vargas Llosa-).
          Per cert, aquest debat un autèntic plaer que demostra que la blogosfera està en moviment. Gràcies Daniel!

  3. Moltes gràcies, Dani, per aquest post tan fantàstic i documentat, ens alegrem molt que gaudissis de la teva visita a Gaudí Experiència! 😉 I moltes gràcies també a en Santos M. Mateos, en Marc i en Jordi pels vostres comentaris i aportacions: les recollim i les tindrem presents.

    • Gràcies, em sembla bona idea anar recollint propostes i comentaris del món del blogging. Si l’administració tingués també l’amabilitat de recollir algunes de les idees que sorgeixen en aquestes plataformes, podrien canviar algunes coses! ; )

      • I tant i tant Dani. El problema és que no vivim en un ambient capaç d’acceptar la crítica i fer autocrítica.
        Quan és una crítica constructiva i raonada, l’opció intel·ligent seria assumir-la i utilitzar-la per millorar.
        I quan els professionals que ho feien ara ho fan poc (crítics i periodistes de mitjans de comunicació convencionals), els bloggers estem ocupant aquest espai d’opinió.

  4. Dani, tot i que fa temps vaig escriure un post sobre aquest nou equipament (http://www.comunicacionpatrimonio.net/2012/07/cuando-la-iniciativa-privada-hace-el-trabajo-gaudi-experiencia/), en el qual parlava molt positivament, després de la visita vaig veure algunes coses que certament em van grinyolar.
    La principal és la sala de les pantalles tàctils i les maquetes. Barrejar aquests dispositius de mediació cultural amb tot el merchandising no crec que sigui una bona idea.
    De fet, penso que això alimenta l’escopeta de la gent que critica inciatives novedoses com aquesta.
    És a dir, tot i valorar molt positivament la iniciativa (la projecció 4D és espectacular i profitosa culturalment), crec que s’haurien de repensar seriosament això que comento.

    • Moltes gràcies per la teva aportació! Certament, en faig una menció tangencial (“pantalles tàctils envoltades de souvenirs gaudinians”) i tendeixo a ressaltar els aspectes més innovadors i cridaners, com el 4D, tal com vas fer en el teu post (sorry per no llegir-me’l abans!).
      D’una banda, és evident que, com a iniciativa privada, el centre no deu rebre cap subvenció ni ajut econòmic i, per tant, els seus ingressos es deuen fonamentar en l’entrada a la projecció i en la venta de tota mena d’objectes gaudinians.
      Ara bé, tal com apuntes, pantalles, visitants i souvenirs es confonen en un mateix espai i fan que la visita pugui resultar un pèl incòmoda (sóc dels que no suporta passar per la botiga al sortir de les àrees de servei de les autopistes). Potser és degut al fet que l’espai sigui relativament reduït. Altres equipaments com el Gaudí Centre de Reus o la mateixa Pedrera han solucionat millor aquest aspecte.
      En tot cas, diria que a la llarga caldrà pensar en un post que analitzi globalment com es treballa la figura i obra de Gaudí, quins recursos utilitza cadascun i quins resultats n’estan obtenint. O potser millor, una tesi…. ; )

      • Sí, sí, Dani, segurament té a veure amb això que dius (autofinançament, espai reduït), però des del meu punt de vista aquesta barreja desacredita l’equipament. I és una llàstima, perquè ha deixat en evidència les administracions públiques i té coses molt positives.
        Tesi , tesi. Catalunya i Barcelona, que fa ús i abús de Gaudí, segurament no fa tot el que es mereix l’arquitecte, al que treu un evident rendiment com a recurs turístic. Aquests dos equipaments que comentes (la Capsa Gaudí de Reus i la Pedrera) són els únics que se salven de la crema.

  5. Realment fascinant! Per fi un projecte cultural no aburrit sobre Gaudí. L’aposta pel 4D, l’experiència sensorial i un entorn interactiu són elements sempre positius quan són coerents amb la temàtica. Llàtima que alguns “fóssils” que dirigeixen museus titllin aquest tipus d’iniciatives de parc temàtic o de “massa poc contingut”. No és el nostre cas, des d’aquí defensem i apostem per projectes com el que ens presentes.

    Moltes gràcies Dani!
    Fins aviat!

    • Moltes Gràcies Marc, espero que puguis visitar l’espai properament, si és que no ho has fet ja (abans que s’ompli de guiris!). Tens raó a l’hora de remarcar l’impassivitat amb què reben les noves tecnologies i les noves fórmules de comunicació i difusió moltes institucions i dirigents culturals. Sempre penso en una fet, i és que els treballadors dels museus s’anomenin “CONSERVADORS”…certament, no tot serà coincidiència!

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s