#MuseumWeek top tweets

Més d’una vuitantena de museus i fundacions de l’estat s’han adherit a la primera #MuseumWeek, que ha resultat tot un èxit malgrat alguns aspectes a millorar. La iniciativa partia del Regne Unit, però també hi participaven institucions italianes i franceses, amb la idea de promoure la interacció amb els usuaris i donar a conèixer nous espais museístics, segons els seus objectius. Sense comptar amb cap tipus d’estadística acurada, la impressió és que la participació ha estat molt alta al Regne Unit, seguida per Espanya i Itàlia, i en darrer lloc França, els museus de la qual, per cert, van utilitzar els seus propis hashtags.

Un dia a la vida > #DayInTheLife

Amb més o menys gràcia, els museus han anat relatant el seu dia a dia parlant sobre l’obertura de sales, els treballadors de neteja, la restauració d’obres i els companys d’oficina. Alguns s’ho prenien amb molt humor, com els sempre carismàtics Lucy i Miguelón. Altres ho relataven amb pèls i senyals, com en el cas del Museu de Ciències Naturals de Barcelona o el Mary Rose Museum, amb un molt encertat Storify recollint les piulades al respecte.

En tots ells, però, l’aspecte que més destacava era el d’humanitzar el museu, d’intentar trencar amb la barrera que durant anys (i segles) ha existit entre públic i institució. Només cal mirar aquest tweet del Museu MAXXI de Roma i del moment de descans fent un cafè ben ristretto.

Posa a prova els teus coneixements > #MuseumMastermind

El segon dia ens ha aportat una quantitat ingent de reptes i preguntes: unes amb recompensa, com en el cas de La Pedrera, i d’altres amb un disseny impecable i cridaner, com ha fet el Museo de la Alhambra. Però tots ells amb un denominador comú: la gran participació i interacció dels usuaris, tant en petites com en grans institucions.

La història del museu > #MuseumMemories

Durant aquesta jornada, els records van venir tant per part dels usuaris com dels museus. Aquests darrers es van remuntar, en la majoria dels casos, a l’origen de la institució o a moments destacats de la seva història, tal com feia el National Museum of Ireland. Han tret la pols també d’imatges d’arxiu amb personatges famosos, com és la visita de la reina Elisabeth II als Musei Capitolini de Roma, i s’ha destacat la importància dels visitants més petits de tots, com els Museos de Gijón/Xixón.

Darrere l’escena >#BehindTheArt

Sota aquest hashtag es pretenia destacar, d’una banda, les interioritats de les col·leccions: el Museu Episcopal de Vic posava al descobert els seus magatzems, mentre que el Museu d’Arqueologia de Catalunya ensenyava part del procés de conservació de materials. D’altra banda, el hashtag del dia volia donar protagonisme al mateix edifici que alberga cada museu, cosa fàcil si tenim en compte que la major part d’institucions es situen en antics magatzems, palaus o fàbriques, com és el cas de la Tate, que recordava la famosa sala de les turbines. Això sí, dos museus van mostrar al peu de la lletra l’expressió “behind the art”: el Garstang Museum, amb aquesta instantània, i el MNAC, amb un fotograma de Vicky, Cristina, Barcelona.

Pregunti als experts >#AskTheCurator

Probablement ha sigut en aquesta iniciativa on s’ha posat de manifest el recorregut “social” de cada museu, mostrant  la salut de la comunitat que cadascun ja té creada. Les institucions habituades a crear debat, han respost amb rapidesa i la qualitat, tal com ha fet el Museo del Calcolo de Pisa o el Museu de Ciències Naturals de Barcelona. En general, s’ha aprofitat per preguntar sobre futures exposicions, dubtes sobre restauracions o conservacions i, fins i tot, ha estat el mateix director aquell qui ha proporcionat les respostes, tal com ha succeït amb el Reina Sofia. #AskTheCurator al Museo Diocesano di Milano

Autoretrats al museu > #MuseumSelfies

Els famosos selfies es van deixar per al cap de setmana, moment de major afluència als museus. Què se’n pot dir? Que han esdevingut una moda, que atrauen a un públic cada vegada més jove i que poden trencar amb les tradicionals prohibicions de fotografiar a les sales del museu. Hem vist visitants realitzant autofotos, però també vigilants de sala i, fins i tot, els mateixos protagonistes de la història i de l’art: no us perdeu el rei Enric VIII i els seus selfies!

Impulsa la creativitat > #GetCreative

A poques hores d’acabar la #MuseumWeek, la darrera iniciativa cercava la creativitat dels espectadors: reinterpretant l’art (Museo de Altamira), imaginant diàlegs entre personatges de la història (Lucy & Miguelón) o la continuació i titulació de poemes, de la creativa Fundació Joan Brossa.

No desvetllem cap secret si diem que la #MuseumWeek ha resultat un èxit, i ha sigut un revulsiu per a molts museus: des d’aquest blog enviem un gran #FF a les desenes de community managers que no han parat quiets aquesta setmana. Però, què en podem treure de tot plegat? Acabem amb tres idees que s’han desprès de l’experiència:

Malgrat l’èxit, seria convenient que la iniciativa i els hashtags s’espaiessin en el temps, al llarg de l’any, i no només en una setmana.

Més enllà dels països participants, s’hauria d’ampliar el radi d’acció a altres indrets.

L’experiència no només ha servit com a una manera d’incentivar els usuaris, sinó també d’estimular aquestes accions per part dels mateixos museus, especialment els menys actius

Anuncis

2 thoughts on “#MuseumWeek top tweets

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s